Direktlänk till inlägg 27 juli 2015

De finns vissa som ser. Dock ej våra politiker

Av Björn Söderberg - 27 juli 2015 12:10

Häromdagen hörde jag om en person som köpt en gammal tjock-tv. Inte var det av nostalgiska skäl eller för att sådana är nästan gratis. Nej, det var för att han tröttnat på återkommande inbrott i sommarstugan där en platt-tv är lockande för inbrottstjuven och lättsåld.
Brottsepidemin upplevde jag själv när jag en tid bodde i ett hus på landet mellan Lund och Eslöv. I alla hus inom synhåll hade det varit inbrott.
Inbrott har alltid funnits men långsiktigt blivit mycket vanligare. Ett tydligt uppsving kom när vi blev med i EU och gränserna blev öppna. Ändå är kanske inte den stora omfattningen av inbrott och stölder som drabbar fritidshus, villor, lägenheter och bondgårdar det allra värsta. Värre är att de öppna gränserna blivit en gräddfil för olika slag av yrkeskriminalitet, så som knarkhandlare, vapensmugglare och till och med krigsbrottslingar och rena gangsterligor som inte drar sig för att misshandla och döda folk.
Påföljderna, där vid grövre brott människor utvisas, är dessutom till stor del verkningslösa. Gång på gång inträffar fall där utvisade kommer tillbaka illegalt till Sverige.
Ett viktigt inslag i EU:samarbetet är den fria rörligheten över gränserna. Även jag tycker det är bra i en långsiktig utveckling där nationsgränser blir mindre meningsfulla. Men den fria rörligheten har blivit en misslyckad reform eftersom den kombinerades med ett avskaffande av de systematiska gränskontrollerna.
Förr fick vi stanna vid gränskontroller så att tullen kunde syna våra pass och ställa frågor om vad vi skulle göra i landet vi ville besöka. Under många år gjorde jag ofta resor ute i Europa och visst hände det någon gång att gränskontrollerna, särskilt under semestertider, kunde ta något tiotal minuter eller kanske en halvtimma. Skulle man utanför EU t.ex till något öststatsland under kommunisttiden kunde väntetiden blir ännu längre. ?Men på det stora hela var väntetiderna vid gränserna för bilister lätta att leva med. Ändå fanns inte dagens effektiva digitala söksystem för gränskontrollerna.
I dag finns inte gränskontroller, utan brottsbekämpningen skall ske genom utvidgat polissamarbete. Resultatet är föga effektivt. Ibland kan poliser i olika länder via samarbete spräcka stora brottsyndikat, men huvudslutsatsen är ändå att bekämpningen av brott katastrofalt har försämrats sedan vi fick Schengen och avskaffade gränskontrollerna.
Idag turnerar stöldligor i hela Sverige. Ofta handlar det om ligor från öststater. Det som förr var tryggt, att bo på landet eller i mindre samhällen, har blivit otryggt. I och med att människor i mindre utsträckning är hemma på dagtid är det fritt fram för tjuvarna. De enda som har glädje av detta är skydd- och säkerhetsbranschen som säljer larm och annan skyddsutrustning.
Att återinföra gränskontroller skulle vara ett mycket effektivt slag mot brottslighet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Björn Söderberg - 21 september 2020 20:47


Tänk att lilla Sverige blivit ett land med våld politisk korrekthet , vänstervridet . Politiker som säger Sverige är lika tryggt i dag som för 30 år sedan. Vem över huvud taget tror på det. Är så pass gammal att jag vet hur Sverige såg ut för 40 år s...

Av Björn Söderberg - 21 september 2020 20:33

Under många år har jag känt denne man och jag lär mig aldrig hur han funkar och varför han ena stunden kan vara riktigt reko för att i nästa bli ett riktigt arsel. För mig håller han nu på och bli en riktig psykopat. Börjar tröttna på hans kommenta...

Av Björn Söderberg - 19 december 2019 18:40

Vad är ett destrutivt förhållande. Är för tillfället helt slutkörd i huvudet och det sätter sig även på kroppen. När brister det när får man nog. Oavsett hur mycket man än förstår att detta inte är bra ändå fortsätter man ...

Av Björn Söderberg - 19 november 2019 16:28

I helgen va jag till min dotter och fira mitt barnbarn. Många år sedan man va på barnkalas. Nästan en hel eftermiddag med massor av folk och presenter till tjejen. När kvällen närma sig fick jag mitt barnbarn trött utmattad efter dagens kalas. Gamla ...

Av Björn Söderberg - 14 november 2019 04:47

Vaknar alldeles för tidigt tydligen är jag pigg. Skickar mess till älsklingen i Thailand hon ringer upp och vi pratar lite kort hon är i staden och har köpt något fattar inte riktigt vad. hon ska visa mig senare. Ligger och trycker under täcket har...

Ovido - Quiz & Flashcards